Fortepian w zbiorach polskich
Podczas XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej zaplanowano prezentację „Fortepian w zbiorach polskich” – nowego portalu o tej nazwie. Wśród stu zabytkowych strunowych, młoteczkowych, klawiszowych tych instrumentów zaprezentowane zostaną m.in. stare fortepiany z Kolekcji im. Andrzeja Szwalbego w Zespole Pałacowo-Parkowym w Ostromecku.
Nowy portal (www.fortepian.instrumenty.edu.pl) zostanie uruchomiony 17 października 2015 r., podczas odbywającej się w FN w Warszawie konferencji prasowej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina podsumowującej III etap XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Portal prezentuje sto zabytkowych fortepianów skrzydłowych, stołowych, pionowych, pianin i hybryd, m.in. ostatni fortepian Fryderyka Chopina, fortepian Zygmunta Noskowskiego, nobliwe Erardy i Pleyele. Pokazuje unikatowe instrumenty muzyczne z XIX i początków XX wieku, fortepiany niemal całkowicie zapomnianych firm polskich, dokumentuje też miejsce fortepianu w życiu codziennym. Eksponaty pochodzą ze zbiorów Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, Kolekcji im. Andrzeja Szwalbego w Zespole Pałacowo-Parkowym w Ostromecku oraz Muzeum Historii Przemysłu w Opatówku.
Portal „Fortepian w zbiorach polskich” to druga, po „Polskich ludowych instrumentach muzycznych” odsłona portalu Instytutu Muzyki i Tańca (www.instrumenty.edu.pl). Instytut zrealizował to przedsięwzięcie ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partnerami projektu są: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy, Muzeum Historii Przemysłu w Opatówku. (k-i)
Fot. Waldemar Kielichowski-Instytut Muzyki i Tańca
Bernhardt – fortepian z Kolekcji im. Andrzeja Szwalbego w Zespole Pałacowo-Parkowym w Ostromecku.
- LAUR-eaci
- Szwalbe na łamach prasy
- Debata w obiektywie
- Debata Oxfordzka "Czy Bydgoszcz jest miastem kreatywnym?"
- Przez nauczycieli do uczniów
- Muzyka z tytułem Szwalbe
- Gra jeszcze starszy fortepian
- Muzykolodzy w Ostromecku
- Drugie „Życie na przełomie”
- Pietraszak u Szwalbego
- Noskowski – reaktywacja
- Pierwszy fortepian gra
- Konferencja instrumentologiczna w Ostromecku
- Wypełnione wspomnienia
- Paderewski dla sztuki i kraju
- Podpis wykuł w brązie
- Fortepian w zbiorach polskich
- Ma swój dąb Szwalbe, ma Penderecki