Szukanie odpowiedzi
Od pięciu lat Stowarzyszenie Andrzeja Szwalbego „Dziedzictwo” popularyzuje dorobek i postać twórcy i wieloletniego dyrektora Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, czego pokłosiem są m.in. publikacje naukowe, dokumentujące jego spuściznę. 2 marca 2017 r. wystosowało ono list do Macieja Puto, dyrektora Filharmonii, z pytaniami, czy aby cenne zbiory zgromadzone dzięki zabiegom Andrzeja Szwalbego nie zostały uszczuplone bądź rozproszone
„W toku regularnych spotkań powracają w naszych rozmowach tematy i pytania, na które tylko Pan Dyrektor może nam pomóc uzyskać odpowiedzi – pisze Henryk Martenka, prezes SAS Dziedzictwo, w liście do dyrektora Macieja Puto. Przede wszystkim pragnęlibyśmy ustalić losy instrumentów dawnych, rekonstruowanych przez bydgoskich budowniczych instrumentów pod merytoryczną kuratelą Andrzeja Szwalbego. Instrumenty używała Capella Bydgostiensis, wyznaczająca w latach 60. europejskie standardy wykonawstwa muzyki dawnej. Uprzejmie prosimy o informację, co dzieje się z tą kolekcją, będącą cennym i unikatowym zbiorem o wartości muzealnej.
Bylibyśmy żywo zainteresowani uzyskaniem odpowiedzi na temat zbiorów bibliotecznych, zgromadzonych w latach dyrekcji Andrzeja Szwalbego. W unikatowej, koneserskiej kolekcji znajdowały się rzadkie publikacje, nabywane w kraju i za granicą za środki specjalnie pozyskiwane przez Andrzeja Szwalbego w Ministerstwie Kultury i Sztuki. W opinii wielu polskich muzykologów zbiór wolumenów w bibliotece FP był jednym z wartościowszych muzykologicznych zbiorów naukowych, szczególnie w zakresie muzyki dawnej. Bylibyśmy zobowiązani za nakreślenie nam losu tego cennego zbioru.
Wreszcie, kolekcja fonograficzna, złożona z setek płyt analogowych, polskich i zagranicznych, stanowiąca zwartą kolekcję, sprawiającą, że Filharmonia Pomorska daleko wychodziła poza ramy „zwyczajnej” instytucji muzycznej. Gdzie znajduje się kolekcja i czy czasem nie uległa rozproszeniu? Byłaby to strata nie tylko wizerunkowa, ale i kulturowa. Uprzejmie prosimy Pana Dyrektora o pomoc w uzyskaniu odpowiedzi na powyższe pytania. Pozwoli to nam, pracującym nad utrwaleniem dziedzictwa Andrzeja Szwalbego, właściwie je ocenić”.
- Rok na medal
- Mural na setkę
- Dziedzictwo ma nowego prezesa
- Na stulecie Jego Rok
- Nauczyciele, a potem uczniowie
- Debata w wersji hybrydowej?
- Pora na atuty muzyczne
- Rozpoczęto konkurs im. Paderewskiego
- Rozmowa o Szwalbem z Januszem Zemke
- Zaproszenie na Colloquium
- O starych instrumentach wśród dawnych instrumentów
- Czy Bydgoszcz jest miastem kreatywnym?
- Wyborcze spotkanie
- Spotkanie z autorami leksykonu
- W drodze na listę kreatywnych miast
- Na przekór czasom
- Szwalbe i jego czasy
- Świat muzyki i genetyki
- Plastycy w leksykonie
- Muzyka a geny
- Debata w ostromeckim pałacu
- Nowe otwarcie
- Kiedyś odrestaurował, teraz zagrał
- Jedna idea, mnogość pomysłów
- Jubileuszowe kolokwium
- Muzyka dawna – jedna z idei Szwalbego
- Pozostał żal i puste miejsce
- Pierwszy rektor gościem kolokwium
- Kolokwium z Profesorem
- Szukanie odpowiedzi
- W świecie planów ... niespełnionych
- Portret widziany przez media i naukę
- Kolokwium na medal
- Gospodarz gościem
- Nowa odsłona
- Niedokończona opowieść
- Dziedzictwo w pierwszym tomie
- Regionalny mąż stanu
- Dziedzictwo Andrzeja Szwalbego tematem konferencji
- Madrygaliści twarzą Filharmonii
- Kolokwium z madrygalistami
- Patriota piękna
- Mecenas kultury bydgoskiej
- W świecie starych instrumentów klawiszowych
- Kulturowa tożsamość Bydgoszczy oczami Szwalbego
- kolokwium z Twardowskim
- kolokwium z Twardowskim
- Canzona z dedykacją
- kolokwium z rzeźbiarzem
- Ustawiony w narożniku
- Wiosenne kolokwium